VUC lederne har ret i, at der er brug for et differentieret
tilbud til de unge. Tanken om ’one size fits all’ er en utopi uden hold i
virkeligheden. Der er desuden brug for et individuelt baseret tilbud til de
unge, som er uafklarede. Netop Ekspertudvalgets inspiration fra
Produktionsskolerne tager højde for den mulighed. Det er rigtig, at der er
nogle enkelte forsøg i Danmark, hvor VUC og Produktionsskoler arbejder sammen
og opnår gode erfaringer, som ville kunne bruges i den videre udvikling af den
nye Forberedende Uddannelse.
Den måde VUC
lederne ser på de 16 – 17 årige i relation til en fx 23 årig, på må bekymre.
Den bygger på en forestilling om, at en 23 årig, der har været arbejdsmand, ser
nedsættende på yngre mennesker og omvendt. Hvad sker der så, når der kommer en
på 17 eller 19 år og en på 26? Ja, så risikerer man de fungerer i et fællesskab,
inspirerer hinanden, knytter venskaber og lærer af hinanden. Har man i øvrigt
nogensinde hørt om, at nogen har ødelagt et undervisningsfællesskab kun fordi der er et aldersspænd?
Hvis man, som, VUC taler om, at ”One size fits all” har man
ikke forholdt sig til oplægget fra ekspertgruppen. Netop diversiteten i bl.a. aldersspændet
giver mening, fordi der er taget hensyn til de individuelle behov, som de
enkelte har, ikke nødvendigvis ud fra alder, men ud fra behov.
Det er det fordi de unge har en differentieret
problemstilling, og de vil netop vil være til gavn for hinanden i et
undervisnings fællesskab. Se bare hvordan det er muligt at arbejde med voksenlærlinge
på erhvervsuddannelserne på en konstruktiv måde, i et bredt aldersfællesskab,
hvor man inspireres trods det, at man har forskellig livserfaring.
En bred målgruppe giver mening, fordi den er udtryk for et
nuanceret menneskesyn. Vi bør i mindre grad bare holde øjnene på, hvad folk har
været dårlige til, men mere fokusere på, hvad den enkelte er god til.
Ressourcer frem for mangler. I oplægget
er der også forslag om en styrket vejledning, der skal bakke op om dem, der har
behov for støtte til deres udvikling - det kan ikke være bedre.
Jeg kan godt forstå, at VUC lederne vil reducere målgruppen,
så man ikke mister kunder på VUC. Det går stik imod ideen om, at der skal laves
en afklarende uddannelse, hvor det er muligt at gå i op til to år. Hvis man kun
behøver 3 eller 6 måneder, er det også muligt i oplægget. Netop kombinationen
af almen undervisning og værkstedsundervisning giver i høj grad mulighed for at
se hvad folk kan - og fokuserer ikke på, hvad de ikke kan.
Det er ikke bare skrivebordsarbejde; det er for en gangs
skyld baseret på nogle mennesker, der har lyttet til, hvad der foregår i
virkelighedens verden.
Måske skulle man hellere se på, at det er nødvendigt at
rydde op i de mange forskellige kommunale tilbud, der er på området. Disse pop up
tilbud skaber en unødvendig og forvirrende konkurrence. Heller ikke
ekspertgruppen har fokus på disse knopskydninger og hvordan alle disse tilbud
bliver finansieret i kommuner og regioner.
Problemet med alt for mange forskellige tilbud er langt
større end aldersspændet.
Det gælder om at se kvaliteten i at støtte hinanden på tværs
af alder. Man skal ikke unødigt forvirre folk med for mange forskellige
afklarende tilbud, men fokusere på, at det er en afklarende og forberedende
uddannelse, der skal være omdrejningspunkt for afklaring og kvalificering. Den nye
forberedende uddannelse peger hovedsageligt mod erhvervsuddannelserne, hvor vi
har brug for, at der kommer flere elever, der er parate til uddannelserne, det får
de bedre muligheder for i det nye tiltag.
Der er plads nok til det fine arbejde VUC udfører, bl.a. med
HF, her kan man jo forestille sig, at der også er unge fra den afklarende
uddannelse, der kan komme hen og fortsætte udviklingen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar