Den forbedrende Uddannelse bliver til en social/kommunal
klientforanstaltning, hvis regeringens forslag går igennem
Regeringens udspil om en ny forberedende uddannelse er på
flere måder et godt initiativ, baseret på Ekspertgruppens udspil. ” Man må
konstatere der er sket et kollektivt svigt” siger Statsministeren og udspillets
slogan bekræfter nærmest, at de unge skal tro på sig selv, underforstået: for
ellers er du i kommunens vold, ligesom kontanthjælpsmodtagere, jobsøgende og
andre klienter, selv om det er omskrevet til – ”det gør vi”
Dog, hvis
man tænker over det, skal man måske lykønske Finansministeriet for atter en
gang at ødelægge noget der kunne blive godt og visionært, fordi regnearkene
skal bestemme, hvad der er klogt, fordi de kortsigtede økonomiske tanker er i
højsædet hos regnedrengene, hvor middelmådighed er en dyd.
DE UNGE I CENTRUM
Vi skal
rydde op og forenkle siger regeringen, der er behov for at tænke nyt. Det lyder
jo altid tiltalende, hvis politikerne vil det. Det er rigtigt, at der i dag er
for mange tilbud, som kommunerne kan spekulere i – og gør det – det er rigtigt
der skal være større enkelhed i tilbuddet. Vi nedlægger produktionskoler, AVU,
FVU, EGU, KUU og så videre og gør det til en helhed, jamen hurra da. Hvis det
så skal være ambitiøst, skal man være i øjenhøjde med de unge, være klar på at
se på, at mennesker lærer på forskellige måder, være opsat på, at de kloge
hænder møder de kloge hoveder, at se i øjnene, at tingtager tid og at unge mennesker
skal have den tid der skal til, for at de får de bedst mulige vilkår at udvikle
sig på. Det er nødvendigt at se på, at det er individuelle læremål der skal til
for at alle føler sig tilpas i fornyelsen. Det kræver resurser, det er ikke nok
med kontaktperson, der skal gode lærere til. I øvrigt er det godt at de findes
allerede nu, de skal bare have et kompetenceløft, som der er lagt op til.
Så kunne jo
være godt, hvis det vi gør så også er klogt og visionært. Det er netop her man
kan sætte sine tvivl, godt nok nævner oplægget, at ” IT forståelse er vigtigt,
da de unge skal kunne begå sig i den digitale virkelighed på fremtidens
arbejdsmarked” – jamen dog, er det ikke sådan, at der skal styrkes konkrete
kompetencer inden for de færdigheder der handler om IT, teknologi og fremtidens
arbejdsredskaber på alle områder. Er det ikke sådan, at de nye forberedende
uddannelser skal til at se på, hvordan man arbejder med de færdigheder inden
for alle områder. Det betyder en voldsom opgradering af underviserne, en
styrkelse af konkrete færdigheder i brugen af moderne computerteknologi, at de
unge kommer til at møde voksne der kan inspirere dem til at arbejde med det. Så
er det måske værd at tænke over, at de unge op-vokser om kranset af moderne
teknologi, at de har flere kompetencer end de selv aner og at de skal lære at
opdage det.
KOMMUNAL STYRING
Under statens kontrol
Det er en rigtig god idé at vejledningen bliver forankret i
kommunerne, godt at slå ungvejledninger på jobcentre og ungindsats i
kommunerne sammen med Ungdommens Undandelsesvejledning og på den måde få en
samlet indsats der kan være til gavn for de unge. Det er godt at kunne forankre
vejleder, kontaktpersoner i en enhed og få fjernet de overflødige indsatser.
Det er en god tanke at skifte 95% målsætningen ud med en
erkendelse af, at der skal være plads til alle og muligheder på flere planer
for alle. Det er en god ide at få ryddet ud i det rod af tilbud der er i dag,
det er så vigtigt at der også bliver sat en stopper for, at kommunerne har muligheden
for at spekulere økonomisk i de unges fremtid.
Det er vigtigt, at den nye Forberedende Grunduddannelse
bliver ligestillet med andre uddannelser og bliver en del af statens tilbud, så
det ikke bliver de enkelte kommuner der skal slås med økonomi til børnehaver,
asfalt, folkeskoler og så ungdomsuddannelser -.
Den nye
uddannelse skal være en rigtig uddannelse, en vej hvor unge kan se sig selv på
lige fod med de andre valg der er mulige i vores uddannelsessystem, en vej der
fører videre frem, en uddannelse hvor man kan stoppe på et assistentniveau med
basiskompetencer, se på mulighederne for job og så senere fortsætte uddannelsen
på et nyt plan. En virkelig ambitiøs fremadskuende vej for de unge, med de unge
i centrum.
De unge fortjener at blive behandlet ordentligt, at blive
set som hele mennesker, der bare har brug for at gå en anden vej, en vej hvor
man kan få afprøvet sine kloge hænder, sine anderledes ideer og sine kreative
talenter for at finde det rigtige spor i livet. De unge skal ikke starte uddannelses
livet med at være klientgjort og fastlåst i kommunerne, hvor de bliver bundet
til der hvor de er og hvor det frie uddannelses valg ikke bliver håndhævet på
lige fod med andre unge der skal i uddannelse.
Derfor skal
den nye Forbedrende uddannelse være på lige fod med et valg til erhvervsskoler
eller gymnasier og ikke blive en kommunal parkering, hvor man igen har tænkt på
de unge som svage.
De halvtreds
tusinde man taler om er ganske almindelige mennesker der har brug for en anden
vej til et godt liv end de fleste.
Kommunerne
skal styrke vejledningen, styrke forberedelse af alle de unge der kommer fra
folkeskolen og sørge for at de alle sammen kommer på det rette spor.
SPAREPLAN OG SKOLEYDELSEN
Udspillet er
endt i en mere eller mindre synlig spareplan. Vi beholder de 2 procent
omprioriteringsbedrag, vi flytter rundt på midlerne i institutionerne og værst
af alt vi fjerner skoleydelsen for de unge under 18 år.
Så bliver det stadig sådan, at det som altid, bedre vil
kunne betale sig for kommunerne, at sende dem på erhvervsskole, på gymnasiet
eller HF, her er de ude af den kommunale kasse, på den måde er fornyelsen så,
hen til kommoden og tilbavs igen. Nej alle unge skal videre i uddannelse og dem
der skal på den forberedende, så fjerner man den økonomiske spekulation.
I efteråret
mere end halverede man skoleydelsen for de unge under 18 år og for de
hjemmeboende over 18 år på Produktionsskolerne og skabte nogle vanskeligheder
for de svageste familier. Det førte til protest og demonstrationer på Christiansborg.
Unge kom fra hele landet, for at råbe vores politikere op, nogle holdt taler
andre sagde – vi gjorde hvad vi kunne og fik da reddet halvdelen af jeres
ydelse. Nu tager man så det sidste fra dem, det de troede trods alt var
tilbage, det sidste incitament til at lære at gå på arbejde, det sidste håb om
værdighed, den mulighed der trods alt var for at kunne betale en busbillet. Det
skal kunne betale sig at arbejde og det bør være sådan, at det også skal kunne
betale sig at lære at arbejde. Politikerne argumenterede før jul med, at det
var et negativt incitament at få skoleydelse, at dem der kommer familier med
god økonomi jo ikke har brug for det. Disse politikere overser, at de har
udhulet kassedamen, de lavtlønnede og kontanthjælpsmodtageres økonomi så
voldsomt, at vi nu kan tale om fattige mennesker i Danmark, der skal skabe håb
for deres unge. Skoleydelsen for dem over 18 år bliver heller ikke en
ligestilling med SU, husk på her arbejder vi med dem vi kalder for de svageste
grupper, dem der i forvejen ligger ned, på grund af svag økonomi,
kontanthjælpsloft, så er der ingen grund til andet end at give dem lidt
dårligere vilkår end alle andre unge. Så er det jo et rigtigt billigt og
nærmest uforskammet tilbud, at sige dine forældre mister ikke noget ved at du
arbejder.
ENSARTET TILBUD PÅ ALLE UDDANNELSER – FORDI
– VI TROR PÅ ALLE UNGE
Ingen kommentarer:
Send en kommentar