I den Ny forberedende
Grunduddannelse
Mens forhandlingerne omkring den nye Forberedende
Grunduddannelse går på og måske bliver afsluttet en gang efter sommerferien, så
er der en masse unge mennesker og medarbejdere på Produktionsskoler, VUC og
andre institutioner der bliver nødt til at holde vejret. De aner ikke hvordan
deres fremtidige liv vil blive. De frygter kommunalisering, de håber de unge
får en fair chance og får en fundamental grundlæggende uddannelse, der er
anerkendt på lige fod med de andre uddannelser, med en ordentlig skoleydelse og
en statslig forankring, der ikke belaster kommunerne yderligere, så de igen
kommer til at oprette forunderlige afklarende tilbud.
Skoleydelsen
Politikerne argumenterede før jul med, at det var et
negativt incitament, at få skoleydelse, at dem der kommer familier med god
økonomi jo ikke har brug for det. Politikere overser, at de har udhulet
kassedamen, de lavtlønnede og kontanthjælps-modtageres økonomi så voldsomt, at
vi nu kan tale om at det er de fattige mennesker i Danmark, der skal skabe håb
for deres unge er blevet endnu mere magtesløse. De unge vælger kontanthjælp
frem for at gå på f.eks. produktionsskole, det kan bedre betale sig.
Og tillykke – de virker – I har forringet antal af elever og
allerede nu har flere medarbejdere mistet deres arbejde.
Bliver den nye Forberedende Grund uddannelse så en
fortsættelse af besparelser?
Det skal være undervisningsministeriet og forhandlingspartnerne
der styrer, hvad der er bedst for de unge og finansministeriet skal kun bruges
til at fortælle hvad det koster og ikke hvad de mener, det må koste. Det er for
dyrt for vores samfund, at et finansministerium skal bestemme hvad der er bedst
for de unge eller noget andet for den sags skyld. Livets udvikling kan ikke
styres fra et regneark, vi har ikke råd til finansministeriets fejltagelser
mere.
Man kan formode og forstå, at vores politikere kan føle et
vældig pres, for at kunne nå frem til en ordentlig aftale der vil være det
bedste for vores unge. Desværre tænker de mere på finansiering end på de unge.
Jeg synes de fra ekspertudvalgets arbejde har fået serveret
et udgangspunkt der kan komme til at give god mening for et fremtidigt
forberedende forløb, med en afslutning, hvor de unge opnår en kompetence på
assistent niveau. Fokus skal være på hvad der er bedst for vores unge, derefter
skal der tages hensyn til at Politikerne holder tusindvis af mennesker på
pinebænken, mens de venter på, hvad der forekommer at være et økonomisk spil
mellem regering, kommuner og forligspartnere. Der er ingen grund til at
spekulere i præmieringsordninger, som trappemodeller og så videre, det skal
være en regulær uddannelse.
Det er en pligt at få skabt det allerbedste for de unge. Det
nytter ikke at man fortsat dyrker et forstokket menneskesyn, hvor man
bortdømmer dem der skal bruge mere tid til at blive klar.
Det bør ikke være så svært at gribe en historisk mulighed
for at skabe en uddannelse til gavn for de unge der skal bruge mere tid. Det
kræver naturligvis, at man anerkender, at det er en uddannelse man skaber og
ikke en klientgørende indsats – respekter, at det er en menneskeret at være søgende
og famlende i sit valg af muligheder, når man er ung
Lyt til
Ekspertudvalget.
Kommunerne skal ikke drive uddannelser efter folkeskolen, de
skal sørge for en god vejledning, som de i forvejen har gode erfaringer med, de
skal hjælpe de unge til ligeværdige muligheder.
På den måde skaber man det naturlige valg. Skal man på
gymnasiet, erhvervsskolen eller har man brug for en forberedende
grunduddannelse til at undersøge sine muligheder ud fra. Det bliver enkle og
naturlige valg.
Lad produktionsskolerne være platform for den nye
Forberedende Grunduddannelse uddannelse. De har platformen til det og det kan
gøres på en forsvarlig og økonomisk fornuftig måde.
Sørg for at to år er er minimumstid, til at opnå et
kompetenceniveau, som faglig assistent, er mulig.
Sørg for det er en individuel baseret uddannelse forankret i
et fællesskab.
Det skal være en ligestillet statsfinansieret uddannelse på
linje med erhvervsskoler og gymnasier.
Der skal være individuel fokus på den enkelte elevs kvaliteter.
Vi taler om hvad de unge kan og vi taler ikke om hvad de ikke kan, det er ikke
så interessant.
Der skal være en anstændig skoleydelse for dem under og over
18 år. Rul den tåbelige besparelse fra efteråret tilbage.
Medarbejderne skal sikres en kompetenceudvikling.
Det må ikke blive mastodont institutioner. Det giver fornuft,
at bygge det nye på det vi allerede har gode resultater med. Det er evt. muligt
at lægge nogle produktionsskoler sammen i tilbuddet.
De tre platforme i oplægget er værd at arbejde ud fra.
Der skat være en taxameterordning der er anstændigt
Få nu fjernet det tåbelige omprioriteringsbidrag på 2 %, der
skal skabe større effektivitet. Kvalitet i en uddannelse handler ikke om at
presse normeringerne op og op.
Finansministeriet vil, som altid spørge, hvor vil I få
pengene fra? og svaret er enkelt – det
får vi ved at skabe en anstændig fremtid for vores unge, der kommer til at
tjene det hele ind og mere til, på det arbejde de bliver kvalificeret til fordi
vi har bygget vores uddannelsessystem for alle på tillid.
Det koster penge at tjene penge.
Vi ser frem til at få en fornuftig afklaring så hurtigt som
muligt.
Alle involverede mennesker er klar til at omstille sig til
en ny og spændende fremtid til gavn for de unge.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar